donderdag 2 januari 2014

Goede voornemens

Mijn voornemen voor dit jaar (en de jaren daarna!) is om vriendelijker te zijn tegen Lightning.
Dit klinkt misschien heel raar, maar ik heb nogal de neiging om mijn geduld te verliezen als hij niet doet wat ik vraag, met name als dat onverwacht is. Het gebeurt niet vaak, maar ik ben me er wel erg van bewust en heb achteraf altijd spijt. Ik weet ook heel goed dat dat meer zegt over mij dan over hem, maar dat helpt niet.

Ik volg een blog van Stacy Westfall, een gerespecteerde paardenvrouw wiens manier van rijden mij ambitieus maakt. Dit is haar uitgangspunt:
When you train a horse well what you’re doing is teaching it how to make good choices.

Die mogelijkheid geef ik het paard niet, waardoor als de ruimte er is hij wel eens een andere keuze kan maken. Dàn grijp ik meteen in, zet hem vrij grof terug op zijn plek waardoor hij bevriest en niet meer wil bewegen. Dan heb ik nog meer kracht nodig, maar uiteindelijk doet hij wel wat ik eis. Ik ben meer de bazige baas, dan dat hij wil werken.

Hem de keuze laten geeft een gevoel van het verliezen van de controle en dat vind ik moeilijk. Met meer geduld (en loslaten) kan ik hem leren de juiste keuze te maken. Kort gezegd geef je je paard de keuze en als hij kiest wat je in gedachten had, dan laat je hem met rust of beloon je hem, als hij iets anders kiest, laat je hem harder werken. Maar je blijft daarbij ten alle tijden rustig! Bij een bewuste training lukt dat prima, in alledaagse situaties waarbij er onverwachts iets anders gebeurt, niet.

Het betekent overigens niet dat je paard kan doen waar hij zin in heeft, je moet nog steeds duidelijk vragen wat je wilt. De manier waarop je met zijn antwoord omgaat is alleen anders. Hierom lukt het sommige mensen wel om met hun paard in vrijheid te werken en anderen niet. Of maar af en toe.

Het probleem bij Lightning is, dat hij het accepteert dat je boos op hem wordt. Hij bindt dan meteen in en doet wat je eist. Het wordt eens tijd voor een paard dat dat niet pikt, daar zal ik van leren. Tot die tijd, oefen ik op hem :D. Rustig blijven!! Fout antwoord: werken! Een absolute voorwaarde is dat je het juiste antwoord wel in je hoofd moet hebben. En het moet altijd hetzelfde antwoord zijn bij dezelfde vraag.

Dit was de blog post die hier aanleiding toe gaf: http://stacywestfallhorseblog.com/2013/12/28/do-you-get-emotional-when-working-with-your-horse/

1 opmerking:

  1. eindelijk wordt je iets liever voor 'flits' ; vond je soms best een beetje hard; geduld is een mooie deugd en zeker moeders (ben jij in feite van flits) MOETEN dit hebben!!!! x

    BeantwoordenVerwijderen